Importeren auto in Zweden

Toen wij in 2007 emigreerden naar Zweden hadden we twee auto’s. Een Volvo 850GLT van 1992 en een Volvo C70 van 2001.
Wij verhuisden half juni en registreerde ons in Zweden per 1 juli. Bij de auto’s hadden we een dokument aangevraagd bij de dealer. Dit gaf aan dat de auto een “normale op de weg in de EU toegelaten auto” was.
Het importeren ging erg gemakkelijk. Bij het autokeuringsbedrijf werd de gehele auto onderzocht en gekeurd. Dit was een speciale afspraak, uitgebreider dan de jaarlijkse keuring. Beiden werden goedgekeurd en twee dagen later kregen we de kentekens in de brievenbus. Omdat ze vlak na elkaar gekeurd waren (een dag ertussen) hadden ze dezelfde lettercombinatie: APO, de 850 kreeg APO992, de C70 APO071. Gelukkig hadden ze een ander laatste cijfer, hiermee werd n.l. de keuringsperiode bepaald. Dit is in 2018 veranderd, lees meer HIER.
De gehele procedure kun je HIER lezen. Dit is een link naar Transportstyrselsen, de Zweedse RDW. In het engels en opent in een nieuw venster.
Totdat de auto’s geïmporteerd waren in Zweden waren ze in Nederland verzekerd. De verzekeringsmaatschappij die we toen hadden, Centraal Beheer, vond dit geen probleem.
Wel kreeg ik een brief over het feit dat de Volvo850 niet op tijd zijn APK vernieuwd had gekregen, ik kreeg een rijverbod voor deze auto. Gezien het feit dat dit in Nederland gold en de importprocedure in gang was gezet heb ik dat maar genegeerd…

(heb er nog steeds spijt van dat ik in mei 2012 de Volvo850 totaal-loss reed hier onderaan de oprit. Lees HIER..)