Afhankelijk

Wij wonen echt op het platteland, ver van alles verwijderd. Daardoor zijn we afhankelijk van vervoer. Geen bus in de buurt dus een eigen auto die het doet is onontbeerlijk. Vroeger hadden we er drie, mijn stationcar, Hans zijn cabrio en natuurlijk de Volvo Valp, ons militaire autootje. Nu nog twee, de cabrio en de Valp.
Afgelopen zondag zou ik met Sverker ’s morgens naar zijn trimster rijden in Striberg. Dit dorpje ligt ongeveer 15 km van ons vandaan, dicht tegen Nora aan. 20 minuter kost dit gewoonlijk, dus net op tijd in de auto. Sverker in zijn tuigje, starten en nee, niet weg zoals ik dacht. De cabrio gaf even kort het normale startgeluid en toen werd het stil. Een hoge toon en de sleutel omdraaien haalde niets uit. Ik bedacht dat dit niet ging lukken, gauw eruit en Hans waarschuwen. Hij checkte even de auto en toen besloten we mat de Valp te gaan. In deze auto kan ik ook rijden maar 15 km is best lang en alles is erg zwaar te bedienen. Hans moest dus mee als chauffeur. Even gebeld om te melden dat we iets later zouden zijn, dat werd toch nog ruim 20 minuten. Maar Sverker werd getrimd en kreeg een avontuurlijk tochtje in de Valp. Gewoonlijk is er een grote wandeling op de bestemming, nu dus iets geheel anders. Thuis de auto weer gecheckt. De accu aan de oplader gehangen. We zijn niet echt autoloos maar een afspraak in Örebro belde ik maar af, dat is toch iets teveel om met de Valp te doen. Op maandag was er geen verschil in de situatie, de Volvo C70 deed niets ondanks de opgeladen accu. Vanuit de garage hebben we een wegverzekering die je kan gebruiken als er een probleem is met de auto. Dezen belde ik. En ja, zij konden de auto ophalen met een berger en dan vervoeren naar de dichtstbijzijnde garage (van hun garageketen natuurlijk) die de auto kon repareren. Dit werd niet de garage in Nora daar hadden ze geen tijd. Maar een in Karlskoga. De berger kwam en keek nog even of het iets eenvoudigs was. Nee, dat lukte hem ook niet, hij dacht aan de distributieriem. Maar hier wist ik van dat deze een aantal jaar geleden vervangen was, dus ja, het zou kunnen maar hopelijk niet. De auto ging op de bergingsauto en reed
uit ons zicht. Ik zag dat onze buurman Björn de berger beneden stond op te wachten. De heenweg bleek de berger over een zeer kleine brug aan het begin van onze weg gegaan te zijn en hoeveel deze kan hebben weet niemand. Björn stuurde de berger naar links, waar geen brug is en je toch op hetzelfde punt kan komen. Ik dacht even “waar bemoeit hij zich mee” maar toch wel goed. Om met onze auto erop door de brug te zakken lijkt mij geheel onwenselijk. Het hield natuurlijk wel in dat ik naar beneden moest lopen om met Björn te praten en zo kreeg hij de grootste gebeurtenis hier in het dorp uit de eerste hand te horen. Want zoveel gebeurd hier niet.

Vandaag werd ik gebeld door de garage, de cab was gemaakt. Ik kreeg een lange uitleg over wat het geweest was. Het woord motordruk bleef bij mij hangen maar precies vraag ik het morgen nog even als we hem ophalen. Blij zijn we dat alles goed afgelopen is, we zijn vanaf morgen weer voorzien van een “gewone” auto en dus mobiel. Iets wat hier wel echt moet!
Verder wil ik nog even melden dat Hans zaterdag trots was over een boom die hij omgezaagd had. Een lange spar, die dood was. Deze viel heel keurig naast onze houtwal op de grens van onze grond, keurig recht, niets beschadigd. Heel mooi, indrukwekkend. Nu is hij druk bezig met kachelhout maken, zagen, schors verwijderen, splijten en opstapelen. Veel werk!

Advertenties

Over marja wagemans

Een hollandse dame die geniet van haar leven in Zweden. En holländsk tjej som upplever stor nöje med sitt liv i Sverige.
Dit bericht werd geplaatst in Blogg-nl en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Afhankelijk

  1. Pingback: Eindelijk besloten! | marja wagemans

  2. René Kemper zegt:

    Hoi Marja,
    Fijn dat je auto gemaakt is hoor ! Als automan ben ik wel nieuwsgierig wat het geweest is…
    Greetz uit een lente-achtig Apeldoorn

    • Hej Rene, er was iets verstopt bij de startmotor: solenoid hebben ze schoongemaakt. En er zat een rattenest in het luchtfilter. Maar dat was niet het probleem. Doet het weer prima. Moeten wel twee nieuwe banden op voor en het stuur is iets mee aan de hand met de stuurstangen ofzo, weet alleen het Zweedse woord styrled. Dat is bij een maar kan bij alle vier gaan ontstaan. Moet ook maar gemaakt worden. En ze vonden dat de auto erg vies was van onderen door de grindwegen. Dit moet schoongemaakt worden. Wordt nogwel een rekening van 1000 euro denk ik. Maar ja zo vaak heeft de C70 niet iets…. Groetjes van een zonnig Zweden!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.